Küresel Reklamcılık Sektörü 2009'un 2'inci çeyreğinde de düşüşünü
sürdürdü. 2009'a kötü başlayan sektörde, yılın ilk çeyreğinde dünya
genelinde reklam harcamaları geçen yılın aynı dönemine göre 7.9 düşüş
kaydetti. İkinci çeyrekte de dünya genelinde düşüşünü sürdüren reklam
harcamaları 2008'in ikinci çeyreğine göre yüzde 5.8 oranında azaldı.
Ünlü araştırma şirketi Nielsen tarafından yayınlanan global reklamcılık
sektörü raporuna göre, dünya genelinde reklamcılık faaliyetlerinin
büyük bölümünün gerçekleştiği 27 ülkenin genelinde, 2'inci çeyrekte
reklam harcamaları yüzde 5.8 oranında azaldı.
Yılın ilk yarısında Asya kıtasında reklam harcamalarının yüzde 2.2
artış kaydetmesine rağmen, Amerika ve Avrupa'daki keskin düşüşler
finansal krizin sektöre olan olumsuz etkilerinin sürdüğünü gösterdi.
Yılın ilk yarısında reklam harcamalarındaki en büyük düşüş yüzde 15.9
ile Kuzey Amerika'da gerçekleşirken Avrupa'da yılın ilk yarısında
reklam harcamaları 2008'e göre yüzde 9.1 oranında azaldı. Raporu
değerlendiren dünya reklamcılık sektörü uzmanları, reklamcılık
sektöründe harcamalardaki düşüşün hız kestiğine dikkat çekmekle
birlikte önümüzdeki yıldan önce bir artışın beklenmediğini öngörüyorlar.
Sektör uzmanları Nielsen şirketinin araştırmasının internet
reklamcılığını kapsamadığına da dikkat çekerek, durumun raporda
göründüğünden daha iyi olduğunu ifade ettiler. Ağırlıklı olarak
geleneksel reklam medyasındaki harcamalarını kapsayan Nielsen
şirketinin raporunun dışında, internet reklamcılığı üzerine
araştırmalar yapan İngiliz İnternet Reklamcılığı Bürosu'nun yayınladığı
ayrı bir rapora göre, yılın ilk yarısında televizyon reklamcılığını
geride bırakan internet reklamcılığı, raklamcılık pazarının yüzde
23.5'ini oluşturuyor. Televizyon reklamcılığı ise toplam pazarda yılın
ilk yarısında yüzde 21.9'luk bir payı oluşturdu. Rapora göre, yazılı
medya ise, yılın ilk yarısında en büyük düşüşleri yaşamasına rağmen
yüzde 30'luk payla ilk sıradaki yerini koruyor. İnternet
reklamcılığının tüm reklam medyaları arasındaki payının giderek
arttığını belirten PricewaterhouseCoopers'ın on-line reklamcılık uzmanı
Eva Berg-Winters özellikle Avrupa'da internete yönelimin hızla
yaygınlaştığını belirtiyor. Özellikle İngiltere'de on-line
reklamcılığının daha hızlı bir me kaydettiğini belirten Winters, bunun
bir sebebinin de İngiltere'nin en büyük televizyon yapımcısı BBC'nin
reklam kabul etmemesi olduğunu ifade ediyor. Uzmanlara göre ekonomik
krizden çıkışta, televizyon reklamcılığı da gazeteler gibi diğer
geleneksel reklam medyalarına göre daha hızlı bir toparlanma
gösterecek. Reklam medyasında payı hızla artan internet, diğer
geleneksel medya türlerinden pay kapmakla birlikte televizyon
reklamları medya türleri arasındaki payını korumayı sürdürecek. Son
araştırmalara göre internet reklamcılığında harcamalarda yüzde 60'la en
büyük payı Google gibi arama motorları alıyor.
On-line harcamalarda arama motorlarının payı yüzde 6.8 artarken,
banner, video ve benzeri reklamlara yönelik harcamalar yüzde 5.2
azaldı. Nielsen raporuna göre geleneksel medyada dünya genelinde
harcamalarda düşüş sürerken en kötü performansı dergiler gösterdi.
Sektörel bazda başta otomotiv ve finansal kurumların reklam
harcamalarında keskin düşüşler görülürken, perakende sektörü, tüketim
malları ve sağlık sektörü nispeten daha fazla harcama gerçekleştirdi.
Reklam sektöründe en büyük kayıpların yazılı medyada yaşanması,
gelirlerinin en büyük bölümünü reklamlardan elde gazete ve dergileri de
oldukça olumsuz etkiliyor. Ünlü İngiliz ekonomi ve fınans dergisi The
Economist'te geçtiğimiz aylarda yer alan "Gazeteyi kim öldürdü"
başlıklı bir makalede, gazetelerin internete yenilmeye başladığı
belirtilirken sektördeki durumun kaygı verici hale geldiği ifade
edildi. Derginin araştırmalarına göre, haberleri internetten takip eden
kişilerin sayısında önemli bir artış olduğu belirtilirken özellikle
yeni nesillerde gazete okuma alışkanlığının giderek azaldığı dile
getiriliyor. Buna bağlı olarak reklamların da online sitelere kayması
nedeniyle gazetelerin reklamlardan aldığı gelirlerin giderek düştüğü
kaydediliyor.
Araştırmaya göre, yazılı basındaki reklamların yaklaşık dörtte biri
önümüzdeki 10 yıl içinde dijital medyaya kayacağı tahmin edilirken,
yazılı medyanın 1995 yılında tüm reklam gelirlerinden aldığı pay yüzde
35 iken bu payın, 2005'te yüzde 30'a indiği, 2015 yılında ise bu payın
yüzde 25'lere gerileyeceği öngörülüyor.
sürdürdü. 2009'a kötü başlayan sektörde, yılın ilk çeyreğinde dünya
genelinde reklam harcamaları geçen yılın aynı dönemine göre 7.9 düşüş
kaydetti. İkinci çeyrekte de dünya genelinde düşüşünü sürdüren reklam
harcamaları 2008'in ikinci çeyreğine göre yüzde 5.8 oranında azaldı.
Ünlü araştırma şirketi Nielsen tarafından yayınlanan global reklamcılık
sektörü raporuna göre, dünya genelinde reklamcılık faaliyetlerinin
büyük bölümünün gerçekleştiği 27 ülkenin genelinde, 2'inci çeyrekte
reklam harcamaları yüzde 5.8 oranında azaldı.
Yılın ilk yarısında Asya kıtasında reklam harcamalarının yüzde 2.2
artış kaydetmesine rağmen, Amerika ve Avrupa'daki keskin düşüşler
finansal krizin sektöre olan olumsuz etkilerinin sürdüğünü gösterdi.
Yılın ilk yarısında reklam harcamalarındaki en büyük düşüş yüzde 15.9
ile Kuzey Amerika'da gerçekleşirken Avrupa'da yılın ilk yarısında
reklam harcamaları 2008'e göre yüzde 9.1 oranında azaldı. Raporu
değerlendiren dünya reklamcılık sektörü uzmanları, reklamcılık
sektöründe harcamalardaki düşüşün hız kestiğine dikkat çekmekle
birlikte önümüzdeki yıldan önce bir artışın beklenmediğini öngörüyorlar.
Sektör uzmanları Nielsen şirketinin araştırmasının internet
reklamcılığını kapsamadığına da dikkat çekerek, durumun raporda
göründüğünden daha iyi olduğunu ifade ettiler. Ağırlıklı olarak
geleneksel reklam medyasındaki harcamalarını kapsayan Nielsen
şirketinin raporunun dışında, internet reklamcılığı üzerine
araştırmalar yapan İngiliz İnternet Reklamcılığı Bürosu'nun yayınladığı
ayrı bir rapora göre, yılın ilk yarısında televizyon reklamcılığını
geride bırakan internet reklamcılığı, raklamcılık pazarının yüzde
23.5'ini oluşturuyor. Televizyon reklamcılığı ise toplam pazarda yılın
ilk yarısında yüzde 21.9'luk bir payı oluşturdu. Rapora göre, yazılı
medya ise, yılın ilk yarısında en büyük düşüşleri yaşamasına rağmen
yüzde 30'luk payla ilk sıradaki yerini koruyor. İnternet
reklamcılığının tüm reklam medyaları arasındaki payının giderek
arttığını belirten PricewaterhouseCoopers'ın on-line reklamcılık uzmanı
Eva Berg-Winters özellikle Avrupa'da internete yönelimin hızla
yaygınlaştığını belirtiyor. Özellikle İngiltere'de on-line
reklamcılığının daha hızlı bir me kaydettiğini belirten Winters, bunun
bir sebebinin de İngiltere'nin en büyük televizyon yapımcısı BBC'nin
reklam kabul etmemesi olduğunu ifade ediyor. Uzmanlara göre ekonomik
krizden çıkışta, televizyon reklamcılığı da gazeteler gibi diğer
geleneksel reklam medyalarına göre daha hızlı bir toparlanma
gösterecek. Reklam medyasında payı hızla artan internet, diğer
geleneksel medya türlerinden pay kapmakla birlikte televizyon
reklamları medya türleri arasındaki payını korumayı sürdürecek. Son
araştırmalara göre internet reklamcılığında harcamalarda yüzde 60'la en
büyük payı Google gibi arama motorları alıyor.
On-line harcamalarda arama motorlarının payı yüzde 6.8 artarken,
banner, video ve benzeri reklamlara yönelik harcamalar yüzde 5.2
azaldı. Nielsen raporuna göre geleneksel medyada dünya genelinde
harcamalarda düşüş sürerken en kötü performansı dergiler gösterdi.
Sektörel bazda başta otomotiv ve finansal kurumların reklam
harcamalarında keskin düşüşler görülürken, perakende sektörü, tüketim
malları ve sağlık sektörü nispeten daha fazla harcama gerçekleştirdi.
Reklam sektöründe en büyük kayıpların yazılı medyada yaşanması,
gelirlerinin en büyük bölümünü reklamlardan elde gazete ve dergileri de
oldukça olumsuz etkiliyor. Ünlü İngiliz ekonomi ve fınans dergisi The
Economist'te geçtiğimiz aylarda yer alan "Gazeteyi kim öldürdü"
başlıklı bir makalede, gazetelerin internete yenilmeye başladığı
belirtilirken sektördeki durumun kaygı verici hale geldiği ifade
edildi. Derginin araştırmalarına göre, haberleri internetten takip eden
kişilerin sayısında önemli bir artış olduğu belirtilirken özellikle
yeni nesillerde gazete okuma alışkanlığının giderek azaldığı dile
getiriliyor. Buna bağlı olarak reklamların da online sitelere kayması
nedeniyle gazetelerin reklamlardan aldığı gelirlerin giderek düştüğü
kaydediliyor.
Araştırmaya göre, yazılı basındaki reklamların yaklaşık dörtte biri
önümüzdeki 10 yıl içinde dijital medyaya kayacağı tahmin edilirken,
yazılı medyanın 1995 yılında tüm reklam gelirlerinden aldığı pay yüzde
35 iken bu payın, 2005'te yüzde 30'a indiği, 2015 yılında ise bu payın
yüzde 25'lere gerileyeceği öngörülüyor.